Гэты мэдальён выбіты ў Рыме ў 17-18 ст. у гонар Тамаша Аквінскага. На выяве Тамаша Аквінскага апярэзваюць анёлы містычным поясам пасьля ягонага доказу цноты працы Дыега Вэляскеса.
![]() |
Сьвяты Тамаш Аквінскі |
На адваротным баку мэдальёну зьмешчаны заклікі да Сьвятога Крыжа:
Crux Dómini Mecum (Крыж Пана са мной).
Crux Mihi Certa Salus (Крыж – маё дакладнае выратаваньне).
Crux Mihi Refugium (Крыж — мой прытулак).
Crux Est Quam Semper Adóro (Крыж — гэта тое, што я заўсёды люблю).
Гісторыя зьяўленьня гэтага верша такая. Адной чэрвеньскай ночы 1228 году маланка ўдарыла ў вежу, у якой сьвятой Тамаш Аквінскі (яму было 3 гады) спаў пад наглядам сваёй карміцелькі. Спалоханая маці прыбегла туды і знайшла яго цэлым, а яе маленькая дачка ляжала мёртвая і абвугленая. Коні ў бліжэйшых стайнях былі мёртвыя. Гэта падзея пакінула ў сьвятога Тамаша Аквінскага вялікую мужнасць і страх перад бурамі на ўсё жыцьцё. Страх, які ён ніколі не страціў. У выніку гэтага, праз гады, у падземнай пячоры ў Ананьі, ён напісаў на яе сьценах загалоўнымі літарамі гэта крыжападобнае двухрадкоўе.
![]() |
Заклік да Сьвятога Крыжа Тамаша Аквінскага |
Папа Піюс IX рэскрыптам ад 21 чэрвеня 1874 году дараваў 300 дзён адпушчэньня грахоў усім, хто маліўся гэтай малітвай старанна і са скрухай сэрца.
Даведка
Сьвяты Тама́ш Аквінскі (каля 1225 — 7 сакавіка 1274) — італьянскі каталіцкі філёзаф і багаслоў-схаляст, заснавальнік тамізму, чалец ордэна дамініканаў, доктар Касьцёлу, якога называюць таксама Анёльскім Доктарам.
Нарадзіўся каля 1225 г. у Аквіне (Італія). Бацькі аддалі яго на выхаваньне да айцоў бэнэдыктынцаў у Монтэ Касына, пасьля чаго вучыўся ў Нэапалі. Уступіў у закон дамініканцаў і працягнуў вучобу ў Парыжы і Кёльне. Выкладаў філязофію і тэалёгію. Лічыцца найбольшым каталіцкім тэолягам, за што яго назвалі «анёльскім доктарам». Акрамя самага вядомага твору «Сума тэалёгіі», пакінуў таксама шмат іншых прац і паэтычных твораў.
У 1879 годзе прызнаны найбольш аўтарытэтным каталіцкім рэлігійным філёзафам, які зьвязаў хрысьціянскае веравучэньне, у прыватнасьці, ідэі Аўгустына Блажэннага, зь філязофіяй Арыстотэля. Акрамя таго Тамаш сфармаваў пяць доказаў быцьця Бога. Прызнаючы адносную самастойнасьць натуральнага быцьця й чалавечага розуму, сьцьвярджаў, што прырода завяршаецца ў ласцы, розум — у веры, філязофскае пазнаньне й натуральная тэалёгія, заснаваная на аналёгіі існага, — у звышнатуральным аб’яўленьні. Тамаш быў прыхільнікам натуральнага багаслоўя. Ён зрабіў важкі ўнёсак на фармаваньне заходняй думкі, і вялікая частка сучаснай філязофіі працягвае ягоныя ідэі, ці супрацьпастаўляюцца ім, у прыватнасьці, у галіне этыкі, натуральнага права, мэтафізыкі і палітычнай тэорыі. У адрозьненьне ад шматлікіх плыняў у царкве на той час, Тамаш вылучыў некалькі ідэяў Арыстотэля і паспрабаваў сынтэзаваць ягоную філязофію з хрысьціянскімі прынцыпамі. Акрамя працы «Сума тэалёгіі», Тамаш шырока вядомы дзякуючы сваім камэнтарам да Сьвятога Пісаньня і да працаў Арыстотэля.
Паводле яго вучэньня, праўды, якія Бог аб’явіў у Пісаньні, вышэй за чалавечы розум, але не супярэчаць яму. Тэалёгія і філязофія сьв. Тамаша зьяўляюцца адлюстраваньнем хрысьціянскага аптымізму: хоць мы пакінулі лад і гармонію, якія панавалі ў сьвеце, створаным Богам, аднак зло не змагло ні зьнішчыць, ні зьмяніць прыроду.
Памёр 7 сакавіка 1274 г. у цыстэрцыянскім абацтве ў Фасанове, зьяўляецца апекуном студэнтаў і тэолягаў. Яго імем названа міждыяцэзіяльная духоўная сэмінарыя ў Пінску.
Комментариев нет:
Отправить комментарий